تاریخ انتشار: جمعه 1393/09/07 - 10:33
کد خبر: 148865

بسیج نگذاشت دانشجو میلیشا شود؛

بر «بسیج دانشجویی» چه گذشت؟/ گزارشی از آغاز فعالیت بسیج دانشجویی در دانشگاهها

بر «بسیج دانشجویی» چه گذشت؟/ گزارشی از آغاز فعالیت بسیج دانشجویی در دانشگاهها

در ابتدا اعضای بسیج بیش تر از بچه های جنگ و دانشجویان عضو انجمن های اسلامی بودند تشکیل شد. بعدها با سیاسی شدن مفرط تحکیم وتبدیل شدن انجمن های عضو این دفتر به مامن سیاسیون و احزاب چپ، بسیاری از دانشجویان دانشگاه ها که عموما از جبهه برگشته بودند

خبرنامه دانشجویان ایران: در ابتدا اعضای بسیج بیش تر از بچه های جنگ  و دانشجویان عضو انجمن های اسلامی بودند تشکیل شد. بعدها با سیاسی شدن مفرط تحکیم وتبدیل شدن انجمن های عضو این دفتر به مامن سیاسیون و احزاب چپ، بسیاری از نیروهای ارزشی دانشگاه ها که عموما از جبهه برگشته بودندحول گسترش معنویت در دانشگاه ها بسیج دانشجویی به معنای واقعی کلمه شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در گزارش زیر سیر تحولات منتهی به تشکیل بسیج دانشجویی و فرآیند آغاز فعالیت آن در دانشگاهها را می خوانید:

دانشجوی دولتی
شروع انشعابات حزبی  در نیمه دوم دهه ی شصت و اختلاف نظرهای فاحش میان  حزب جمهوری و  سازمان مجاهدین انقلاب به تفکیک دو جناح چپ و راست منجر شد.این اختلاف نظرها که عموما بر محور عناصری نظیر حد و مرز ولایت فقیه و میزان پررنگی عدالت خواهی ،دولتی کردن اقتصاد و استکبار ستیزی تحت تاثیر توسعه وحفظ اصول،در گفتمان دانشجویان،انجامید. انجمن ها  به سمت  جناح چپ که خود را خط امام خوانده و در زمینه استکبارستیزی رادیکال تر عمل می کردند و عدالتخواهی در گفتمان آن پررنگ تر بود، تمایل پیدا کردند. سران جناح راست نظیر آیت ا... مهدوی کنی با موضع گیری علیه تحکیم موجب می شدند تا بعضا امام شخصا با این مسائل برخوردکند. جریان نزدیک به جناح راست و شاخه دانشجویی حزب از تحکیم خارج شدند و یا حذف گردیدند. تحکیم به شدت از دولت مهندس موسوی دفاع می کرد. دولتیزاسیون همه چیز از جمله جنبش دانشجویی شروع شد. تحکیم به سکوی پرتاب برای حکومت و رشد سیاسی بدل می شد. شاخه های دانشجویی احزاب و گروه ها نظیر موتلفه فعال شدند. بخش عمده ای از فعالیت تحکیم معطوف به پشتیبانی از دفاع مقدس بود. تحکیم در انتخابات ها لیست داد و مانند احزاب سیاسی با گروه ها ائتلاف کرد.

 
تشکیل بسیج دانشجو و طلبه
امام خمینی (ره) در آذر 67 از ضرورت تشکیل بسیج دانشجو و طلبه به عنوان ضروری ترین تشکل  برای اولویت بندی با انواع جنگ اشاره می کند. با پایان پیروزمندانه جنگ تحمیلی و شکست استراتژی دشمن در تهاجم نظامی و استفاده از ضرب و زور برای براندازی نظام اسلامی ،دشمن به خوبی فهمید که جنگ سخت کارایی ندارد و برای براندازی نظام اسلامی، چاره ای جز جنگ نرم وجود نیست. امام خمینی (ره) با تیزبینی و آینده نگری تشخیص داد که نظام سلطه جهانی، جنگ نرم خود را از مدتها قبل شروع کرده بود و بعد از ناکامی بعثی ها شدت خواهد داد. از طرفی ممکن بود عده ای به دلیل کارکرد اکثرا نظامی بسیج در زمان جنگ، به غلط تصور کنند تاریخ مصرف بسیج تمام شده است و دیگرنیازی به بسیج و بسیجی نیست. ولی امام با این پیام به همه فهماندند که دشمنی استکبار با انقلاب اسلامی ذاتی و نبرد حق و باطل پایان ناپذیر است. ایشان با درایت، استراتژی تهاجم فرهنگی دشمن پس از تهاجم نظامی را دقیقاً درک نموده بودند و بر همین اساس برای تاکید بر جنبه تهاجم نرم دشمن، ضرورت دفاع نرم را گوشزد نمودند و از طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها خواستند که با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند.
 
امام با بیان این نکته که "آمریکا امروز به تمام جهاز دسترسی دارد ،مردم را به هوشیاری در مقابل توطئه هایی که آمریکا من بعد علیه  جمهوری اسلامی دعوت می کند.با اهدافی نظیر ارائه چهارچوب های اسلام ناب، مبارزه با تحجر و پول پرستی و اشرافیت، تفکر برای تشکیل حکومت بزرگ اسلامی،حفظ گفتمان نه شرقی نه غربی،تشکیل تشکل جدید را خواستار شدند. تشکیل تشکل جدید مدعی هایی پیدا کرد. جهاد، تحکیم، سپاه و... سر آخر قرعه به نام سپاه و بسیج مستضعفین افتاد. اولین بسیج انتخابی با رای دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه السلام) شکل گرفت. که بعدها با فشار منحل شد، تا تشکیل رسمی بسیج چند سالی طول کشیده شد. بسیج دانشجویان و طلاب به صورت جدا شکل گرفت.
 
 وقتی همه می خواستند بسیجی شوند
«خدا لعنت کند کسانی را که نمی خواهند دانشگاه ها سیاسی باشد».این جمله اعتراضی معروف را همه به یاد داریم .این موضع گیری رهبری دقیقا همزمان با آغاز دولت سازندگی بود . وقتی که با بسته شدن فضای نقد،‏یکجانبه گرایی،‏سیاست زدایی از دانشگاه به اسم نظام در اوج بود.این اتفاقات با جبهه گیری جریان چپ علیه دولت همراه شد. دولت آقای هاشمی نیز از با استفاده از این فرصت به گروه های طرفدار دولت در دانشگاه ها پرو بال داد. وظیفه ی بسیجیان این بار سخت تر شد آنها از طرفی باید با ساختار شکنان در تحکیم دست و پنجه نرم می کردند و از سویی جلوی طرفداران افراطی و بی ترمز" هاشمی" که در شعارهایشان مخالفان هاشمی را مخالفان  خدا می خواندند، می گرفتند .در این میان کار بر تحکیمی ها  سخت شد و حمایت از قوه قضاییه را از دست دادند. این اتفاق به مصادره دفتر تحکیم در خیابان خارگ (دانشگاه علوم قضایی فعلی)‏ انجامید. گروه های که بیش تر وابسته به جناح راست بودند تنش هایی در کنش با تحکیم پیدا کردندو مقدمات انفعال جنبش دانشجویی فراهم شد.بسیج دانشجویی در دوره خاتمی  با دو مشکل مواجه شد :یکی دفتر تجکیم که به میلیشیای امثال تاجزاده تبدیل شد  و دیگری ساختار شکنی و نوع مدیریت فرنگی در وزارت علوم ،که دانشجویان را از امثال معین به شدت عصبانی کرده بود .
 
همه چیز درست می شود
در ابتدا اعضای بسیج بیش تر از بچه های جنگ  و دانشجویان عضو انجمن های اسلامی بودند تشکیل شد. بعدها با سیاسی شدن مفرط تحکیم وتبدیل شدن انجمن های عضو این دفتر به مامن سیاسیون و احزاب چپ، بسیاری از نیروهای ارزشی دانشگاه ها که عموما از جبهه برگشته بودندحول گسترش معنویت در دانشگاه ها بسیج دانشجویی به معنای واقعی کلمه شکل گرفت. مبارزه با فساد اخلاقی،‏برگزاری اردوهای معنوی نظیروی جنوب و راهیان نور... در ابتدا از اهم فعالیت های بسیج بود. سابقه دانشجویی بسیج خیلی سریع بسیج  دانشجویی را در کنار تحکیم به فراگیر ترین تشکل دانشجویی تبدیل کرد. با شروع انحرافات فکری در تحکیم و جریان چپ یکی از محورهای فعالیت بسیج به مبارزه با تجدید نظر طلبی تغییر یافت که در قالب بسته های آموزشی بسیج و در راس همه کلید خوردن طرح ولایت از 1374 نمود عینی یافت. بسیج دانشجویی دیگر قوام یافته بود و در دانشگاه خلا نبود علوم اسلامی رانیز پر می کرد و باید در مقابل خیل اساتید سکولاری که با رانت اصلاحات بورسیه شده بودند و بسیار حرفه ای علوم غربی را رواج می دادند،قد علم می کردند.
بسیج در مقاطع مختلف در مقابله با جریان تجدید نظر طلب و غربزده و شرقزده تقش اساسی ایفا کرد و مهم ترین مامن حضور نیروهای ارزشی دانشگاه شد.
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محسن رضایی از بسیج دانشجویی دانشگاه رازی
1393/09/07 - 15:18

موضوع بسیار مهم و متن بسیار ضعیف بود.
تورهای مسافرتی آفری
طرح شفافیت قوای سه‌گانه به مجمع تشخیص رفت
پیام احساسی رهبر کره شمالی برای شهادت ابراهیم رئیسی
پشت پرده مذاکره استقلال با مامه تیام
فارن افرز: اسرائیل بعد از ۷ ماه در غزه گیر افتاده است
درخواست شهید رئیسی در خصوص محل مزارش +فیلم
بیت‌کوین صعود کرد/ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
تصمیم جدید برای بازار سرمایه/ دامنه نوسان بورس چه تغییری می کند؟
مدارس استان قم سه شنبه تعطیل است
حضور پرشور مردم تبریز در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی و همراهانش +فیلم
گریه‌های آقای رئیسی را از فیلم در آوردیم! +فیلم
زمان قطعی مراسم اختتامیه مجلس یازدهم اعلام شد
انتقال پیکر مطهر شهید رئیسی و همراهان از معراج شهدای تبریز
مشاوران سیاست خارجی ترامپ با نتانیاهو ملاقات کردند
هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی در دیرالزور سوریه با ۳ موشک
رقیب بیرانوند حاضر به بازگشت به پرسپولیس نیست
زلنسکی: همه فقط حرف می‌زنند!
زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری به تعویق افتاد
توافق پرسپولیس با اوسمار برای ادامه همکاری
اولین تصویر از پیکر مطهر شهید سید ابراهیم رئیسی
اگر دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو را صادر کند، مجازات می‌شود
پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top